کد خبر: ۸۶۶۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶ 24 June 2020

50 کیلومتر پل ریلی در گیلان برای جلوگیری از تخریب محیط زیست احداث می شود

تابناک/ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، با بیان اینکه در مرحله انعقاد قرارداد پروژه خط ریلی رشت – آستارا هستیم، خاطرنشان کرد: البته به واسطه جلوگیری از تخریب زمین های کشاورزی و محیط زیست، ۵۰ کیلومتر پل طراحی کردیم تا به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب نرسد.

سردار سعید محمد در گفت وگوی ویژه خبری شبکه باران، با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در همه عرصه های فنی و مهندسی سرآمد است، اظهار کرد: این قرارگاه توانسته شعار «ما می توانیم» را به منصه ظهور برساند و آن خودباوری و خودکفایی را در بخش فنی و مهندسی کشور ایجاد کند.

وی از اجرای بیش از ۲۸۵ پروژه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در همه مراکز استان ها و در سطح شهرها و روستاهای کشور خبر داد و اضافه کرد: خدمات رسانی قرارگاه در حوزه های مختلف صنعت و معدن، آبی و صنعت برق، نیروگاهی، نفت و گاز و پتروشیمی، کشاورزی، دریایی و فنی و مهندسی انجام می شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، با اشاره به وجود مشکلات ناشی از کمبود منابع و تحریم های ظالمانه در کشور، گفت: با روحیه جهادی و خودباوری همکاران این مجموعه تقریبا همه پروژه های ما فعال است. در استان گیلان نیز حدود ۲۴ پروژه را به اتمام رساندیم و در حال حاضر چهار پروژه را در دست اقدام داریم.

سردار محمد، احداث پروژه بازوی شرقی اسکله بندر کاسپین را یکی از پروژه های تکمیل شده گیلان دانست و ادامه داد: تکمیل و توسعه این اسکله را به صورت رو-رو آغاز کردیم.

وی سد مخزنی پلرود را یکی از سدهای بسیار مهم گیلان دانست و افزود: متاسفانه به واسطه عدم تامین مالی سرعت کار این پروژه قابل قبول نیست، اما با توجه به قول مساعد رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تامین اعتبار لازم، تا پایان سال جاری این کار را به اتمام می رسانیم تا مردم از اثرات مثبت آن بهره مند شوند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، با بیان اینکه در مرحله انعقاد قرارداد پروژه خط ریلی رشت – آستارا هستیم، خاطرنشان کرد: بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی قبل از امضای قرارداد، کار شروع شده و اقدام به تملک اراضی از دو سمت آستارا و رشت و تجهیز کارگاه کردیم. عملیات اجرایی در بخشی از مسیر نیز انجام شده است. البته به واسطه جلوگیری از تخریب زمین های کشاورزی و محیط زیست، ۵۰ کیلومتر پل طراحی کردیم تا علیرغم افزایش هزینه ها، به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب نرسد.

سردار محمد، از احداث خط انتقال گاز ۴۲ اینچ رشت به رضوانشهر خبر داد و تاکید کرد: خط انتقال گاز ۴۰ اینچ که قبلا احداث شده بود، پوسیدگی و نشتی داشت و لذا تیم قرارگاه کار را آغاز کرده است.

وی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) را پیمانکار دولت دانست و یادآور شد: قرارگاه با همه دولت ها کار کرده و منابع لازم از محل ردیف های بودجه عمرانی و درآمدهای دستگاه های اجرایی و یا به صورت انعقاد قرارداد پیمانکاری تامین می شود؛ البته به واسطه مشکلات مالی دولت، طلبکاری زیادی داریم، اما همواره تلاش می کنیم چراغ پروژه ها روشن بماند، زیرا بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیروی انسانی داریم و باید کارها را به صورت مستمر ادامه دهیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، تداوم همکاری با دولت را در قالب تهاتر ملک و اوراق مشارکت دانست و گفت: بسیاری از پیمانکاران علاقه به اوراق ندارند، اما قرارگاه مطالبات خود را از طریق تبدیل دارایی های دولت به نقدینگی جبران می کند. بی تردید اگر رویکردهای درآمدی و بودجه ای تغییر کند، هیچ بن بستی در کشور برای تامین منابع مالی نداریم، زیرا ایران بسیار غنی و توانمند است و ظرفیت های فراوانی دارد. تنها استان گیلان ظرفیت های فوق العاده ای در بخش های کشاورزی و شیلات و معادن دارد و تاکنون ۱.۵ میلیارد تن مواد معدنی در استان شناسایی شده است لذا نیازمند طرح و برنامه برای استفاده از همه ظرفیت ها برای توسعه هر منطقه هستیم.

سردار محمد، برنامه ریزی توسعه ای برای استان ها در مرکز را نادرست دانست و اظهار کرد: طرح هایی که در کف با بدنه مردم در تماس نیست، نه تنها مشکلات را حل نکرده، بلکه مشکلات جدیدی به وجود آورده است لذا به جای تعریف طرح ها و پروژه های غیر عملیاتی، باید به فراخور ظرفیت  استان ها، پروژه های توسعه ای را تعریف کنیم. به عنوان مثال گردشگری یک ظرفیت اقتصادی و درآمدزایی خوب در استان گیلان است که باید به صورت خوشه ای دیده شود، زیرا امروزه بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا صنایع پیرامون یک مزیت رقابتی را جمع می کنند تا ارزش افزوده ایجاد کند.

وی صنایع تبدیلی را یکی از نقاط کور صنعت کشاورزی کشور دانست و متذکر شد: صنایع تبدیلی بخش کشاورزی می تواند اشتغالزایی داشته باشند، اما خوب به آن پرداخته نشده است. زنجیره صنعت نفت نیز که جزو صنایع مادر محسوب می شود، ناقص است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، از نخبگان علمی و دانشگاهی هر استان خواست اقدام به شناسایی و احصای طرح های توسعه ای دارای توجیه اقتصادی کنند و گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به زودی پروژه احداث یک پل سه سطحی در میدان نیروی دریایی رشت را آغاز می کند. همچنین آمادگی داریم به پروژه ساماندهی رودخانه های گوهررود و زرجوب رشت ورود و این معضل را از طریق تهاتر ملک با شهرداری رفع کنیم.

سردار محمد، بن بست شکنی را ماموریت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) دانست و خاطرنشان کرد: این مجموعه تابوی وابستگی به شرکت های خارجی برای احداث پروژه های فنی و مهندسی را از بین برد و بسیاری از پروژه های صنعت نفت و گاز مانند ستاره خلیج فارس که موجب خودکفایی کشور در تولید بنزین شد را انجام داده است. در حال حاضر روزانه بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین و ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل تولید می کنیم. پروژه های صنعت فولاد و مس، مترو و شش فاز از پروژه پارس جنوبی نیز توسط قرارگاه احداث شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد طراحی، ساخت و تجهیزات پروژه های صنعتی را ایرانی کردیم، افزود: قرارگاه در راستای رونق و جهش تولید گام برداشته و باید پروژه های جدیدی تعریف کنیم تا این ظرفیت سازی از بین نرود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، یکی دیگر از اقدامات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) را در حاشیه پروژه های عمرانی دانست و اظهار کرد: بر خودمان فرض کردیم تا شعاع ۷۰ کیلومتری پروژه های در دست اقدام که بیشتر شامل مناطق روستایی و کمتربرخوردار است، کارهای عمرانی مانند احداث پل و مدرسه و خانه بهداشت و غسالخانه و کارهای حمایتی مانند توزیع بسته های معیشتی و تامین جهیزیه برای نوعروسان را انجام دهیم.

سردار محمد، مردم را همیشه جلوتر از مسئولان دانست و عنوان کرد: فشارهای اقتصادی بر معیشت مردم اثر گذاشته است لذا همه باید تلاش کنند تا وضعیت قابل تحمل شود. در این راستا کشور نیازی به سرمایه گذاری خارجی ندارد و اگر تدبیر لازم باشد می تواند در داخل منابع مالی را تامین کنیم، اما باید ظرفیت ها را بشناسیم و منابع را به سمت اولویت ها هدایت کنیم. بازنگری در طرح های توسعه ای و تکمیل زنجیره صنایع نیز باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا با ایجاد ارزش افزوده فشار اقتصادی بر مردم کاهش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار